Kilka wskazówek dla rodziców, w jaki sposób wspierać swoje dziecko w sytuacji zagrożenia koronawirusem
Wielu rodziców przerażają fakty dotyczące rozprzestrzeniania się pandemii w Polsce, ale również na całym świecie. W obliczu zagrożenia nawet dorośli doświadczają lęku, paniki, niepewności. Martwią się o swoje życie i najbliższych. Rodzice stają przed dylematem, jak zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa i spokoju.
- Bardzo ważna jest nasza postawa wobec pandemii. Spokój, nie uleganie panice, pozwoli rodzicom zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa (które jest zachwiane). Gdy w domu cały czas poruszany jest temat koronawirusa, dziecko również może odczuwać niepokój, zdenerwowanie. Należy odpowiadać na pytania dzieci, ale warto pamiętać o dostosowaniu swoich wypowiedzi do ich rozwoju psychofizycznego oraz potrzeby informacji. Inaczej będziemy rozmawiać z kilkulatkiem, a inaczej z nastolatkiem. Niektóre dzieci zadają dużo pytać, inne mniej. Pamiętajmy, aby każde zagadnienie było wyjaśniane.
- Ważne jest wsparcie emocjonalne. Wspólny czas z rodziną przeznaczony na zabawy edukacyjne, wspólne gry, rozmowy, będzie sprzyjał rozwijaniu relacji rodzinnych. Warto przymusowy pobyt w domu nie traktować tylko w formie nakazu, ale starać się dostrzec pozytywne strony np. pogłębienie więzi, dostrzeżenie dobra, sensu w tym co mamy, „zauważeniu” swoich dzieci, dla których często brakuje nam czasu.
- Warto udzielać pomocy dzieciom w ich aktualnych trudnościach np. podczas odrabiania lekcji. Niektóre dzieci potrafią same się uczyć zdalnie i on-line. Ale są też takie, które będą wymagały wyjaśnienia i pomocy. Każde dziecko jest inne, więc ważna jest nasza akceptacja i zrozumienie. Gdy informacja przekazywana od nauczyciela jest za trudna, powinno się zgłosić ten fakt nauczycielowi. Warto zadbać o to, aby wdrożyć harmonogram dnia np. odrabianie lekcji, odpoczynek, oglądanie telewizji, korzystanie ze smartfona, wyjście na podwórko (jeśli jest taka możliwość), aby zapewnić dzieciom pewien porządek i przewidywalność.
Agata Kruk – psycholog Zespół Szkolno – Przedszkolny w Halinowie
Uruchomiliśmy też wsparcie pedagoga szkolnego p. Marianny Strupiechowskiej.
W godzinach pracy PEDAGOGA można dzwonić tel. 515 485 693
Co z nastolatkami w obliczu pandemii koronawirusa?
Wsparcie emocjonalne jest niezmiernie istotne w przypadku nastolatków, którzy mogą przejawiać trudności w sferze psychicznej. U niektórych, problemy w sferze emocjonalnej mogą się nasilić. Trudne jest dla nich „pozostanie w domu”. Często młodzież właśnie w relacjach z rówieśnikami zaspakaja potrzebę akceptacji i wsparcia. W obecnej sytuacji spotkania z kolegami są niemożliwe. Co mogą zrobić rodzice?
Należy dużo rozmawiać z nastolatkiem, okazywać spokój i cierpliwość. Ten czas może okazać się szansą dla rodziców w lepszym poznaniu i docenieniu swojego dziecku. Może uda się spędzić czas razem np. pomoc w przygotowaniu kolacji, wspólne porządki. Należy pamiętać, aby w relacjach z nastolatkiem dbać o więź emocjonalną. Kłótnie, wyzwiska mogą zdecydowanie pogorszyć relacje dziecko – rodzic i rodzic – dziecko. Akceptacja nastolatka takim, jaki jest może być pierwszym krokiem do porozumienia i wsparcia swojego dziecka. Warto również korzystać z porad telefonicznych ze specjalistami (pedagogiem, psychologiem) w celu monitorowaniu stanu psychicznego dziecka.
Agata Kruk – psycholog, Zespół Szkolno – Przedszkolny w Halinowie
Uruchomiliśmy też wsparcie pedagoga szkolnego p. Marianny Strupiechowskiej.
W godzinach pracy PEDAGOGA można dzwonić tel. 515 485 693